W dniu 26.04.2021 w związku z projektem NBP „Złota szkoła”, poprzez aplikację Teams, odbyła się szkolna debata pod hasłem – Czy warto oszczędzać?
W debacie brali udział uczniowie klas: 1 Tad, 2 Te, 2Pe , 2Pgt i 3 Teb, łącznie 108 uczniów i 3 nauczycieli CKZiU w Strzelcach Opolskich.
Uczestnicy debaty podzielili się na dwa przeciwstawne obozy.
Jedni prezentowali argumenty za oszczędzaniem, a drudzy, bardziej sceptyczni i ostrożni, wskazywali na negatywne aspekty działań inwestycyjnych.
Podstawową zaletą oszczędzania i inwestowania, według zwolenników pomnażania pieniędzy, jest stwierdzenie, że pieniądze muszą generować zyski, gromadzone w przysłowiowej „skarpecie” tracą na wartości, nie przynoszą zysku, zagraża im inflacja, a w przypadku włamania, można stracić wszystko.
Przeciwnicy inwestowania wskazywali natomiast, że pieniądze, które są w naszych rękach, są zawsze do dyspozycji, nie ma ryzyka ich utraty poprzez nietrafione inwestycje, można je przeznaczyć na dobra konsumpcyjne w celu zaspokojenia różnych potrzeb.
Uczniowie, którzy popierali działania inwestycyjne nawet w niewielkim zakresie, wskazali bezpieczne, w ich ocenie, instrumenty finansowe, które zawsze przynoszą zyski: konta oszczędnościowe, lokaty bankowe, obligacje skarbowe, bony skarbowe, a nawet inwestycje w złoto. Według nich inwestowanie,
nawet w młodym wieku, przynosi wiele korzyści. Pozwala także na zgromadzenie kapitału na większe wydatki np. studia, kursy dokształcające, korepetycje, wycieczki krajoznawczo – turystyczne. Inwestowanie uczy gospodarowania pieniędzmi, co na pewno przyda się w przyszłej pracy zawodowej i w dorosłym życiu.
Przeprowadzona w trakcie debaty sonda wykazała, że zdecydowana większość uczestników opowiedziała się za opcją inwestowania. Młodzież wskazała jako najlepsze instrumenty inwestycyjne: konta oszczędnościowe, lokaty, a nawet akcje. Uczniowie stwierdzili, że inwestowanie w siebie to także bardzo dobry rodzaj inwestycji.
Debata była ciekawym doświadczeniem dla uczniów CKZiU. Młodzież mogła spierać się na argumenty, wyrażać swoje opinie, a także uczyć się wystąpień publicznych z zachowaniem zasad kultury wypowiedzi. W trakcie debaty młodzież uczyła się również tolerancji oraz szacunku dla uczestników o innych poglądach na kwestię oszczędzania i inwestowania pieniędzy.
Na zakończenie spotkania podziękowano wszystkim uczestnikom za aktywny udział w debacie oraz właściwe zachowanie.
Cała debata została uwieczniona na filmiku, który znajduje się w plikach aplikacji Teams w zespole Projektu „Złota Szkoła”. Dodatkowo drużyna zajmująca się przygotowaniem materiałów do debaty nagrała swój autorski filmik promujący projekt NBP, który zostanie udostępniony na szkolnym Facebooku.
Mamy nadzieję, że w przyszłości jeszcze nie raz spotkamy się na tego typu forum dyskusyjnym jak debata szkolna.
Materiały do debaty przygotowali uczniowie:
Kamil Kała 2 Te
Agata Pietruszka 2 Te
Wiktoria Pancherz 2 Te
Oliwia Gawlik 2 Te
Oliwia Mateja 2 Te
Aleksandra Donat 2 Pe
Moderatorem debaty była nauczycielka przedmiotów ekonomicznych CKZiU w Strzelcach Opolskich Joanna Drabik. W przygotowaniu i opracowaniu debaty brała również udział pani Maria Kowolik.