Po pierwsze: zaciekawić! Te słowa przypisywane Leonardo da Vinci powinny stanowić pierwszy krok w poszukiwaniach.
Program „Inżynierowie przyszłości” ma na celu rozbudzanie zainteresowań́ uczniów szkół ponadpodstawowych przedmiotami ścisłymi i pogłębianiem ich wiedzy z zakresu fizyki i chemii, jak również wsparcie rozwoju uzdolnionej młodzieży w realizacji pierwszych projektów naukowych oraz promocję ich osiągnięć. Patronat nad konkursem pełni Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.
Projekt przesłanej koncepcji pracy badawczej Łukasza Plocha mechatronika z 5Pam znalazł się w gronie 100 najlepszych pomysłów projektów edukacyjnych, jakie zostały zgłoszone do tego programu oświatowego. Procedura recenzowania prac polegała na przekazaniu treści zgłoszonej koncepcji pracy Recenzentom, specjalizującym się w tematyce programu (energia z uwzględnieniem obszarów nauki: fizyka, chemia, energetyka, ekologia i ochrona środowiska), którzy dokonali oceny jakościowej. Punkty były przyznawane w 5 kategoriach. Wybrano model dwustronnie ślepej recenzji – tożsamość Recenzentów nie była znana autorom, a tożsamość autorów nie była znana Recenzentom. Rozwiązanie to zapewniło większy obiektywizm oceny.
Celem zwycięskiego projektu Łukasza jest zbudowanie wydajnego sterownika do pracy przy zautomatyzowanych liniach produkcyjnych. Plan pracy zakłada: rozrysowanie schematu elektrycznego, zakup materiałów, złożenie elementów, testowanie, opracowanie i wdrożenie rozwiązania do istniejących systemów automatyki przemysłowej.
Oprócz grantu w wysokości 1000zł, Łukasz otrzyma zestaw materiałów laboratoryjnych, które będą niezastąpione w badaniach. W zestawie znajdują się m.in. fartuchy z logo programu, gogle ochronne, clipboard, notes i długopis. Te narzędzia nie tylko ułatwią mu pracę, ale także mają za zadanie przypominać o osiągnięciach i roli, jaką projekt może odegrać w rozwoju nauki i społeczeństwa opartego na wiedzy.
Wszystkim nagrodzonym Łukaszowi i Markowi, życzę pasjonującej naukowej przygody. Jestem przekonana, że Wasze badania przyniosą naukowe owoce i staną się inspiracją także dla innych uczniów i nauczycieli. A przyznany Wam grant na start badań, wesprze Wasze projekty i umożliwi ich realizację.
Powodzenia w Waszych badaniach i czekamy na efekty Waszej pracy!
K.Łydka