Początek roku to czas podsumowań oraz refleksji. Czas wyciągania wniosków i dokonywania analiz.
W miejscu tym chciałabym dokonać własnego podsumowania projektu „Edukacja dla przyszłości – podniesienie kompetencji językowych, metodycznych i cyfrowych nauczycieli CKZiU” Erasmus + sektor Kształcenie Zawodowe, z którego byłam uczestniczką. W czerwcu 2023 miałam możliwość wzięcia udziału w kursie języka angielskiego: Intensive English and Classroom Management w Dublinie w ramach tego właśnie projektu.
Dwa tygodnie spędzone w stolicy Irlandii były dla mnie czasem wytężonej nauki języka angielskiego, poznawania wyspiarskiej kultury Irlandczyków, a także czerpania inspiracji i pomysłów do pracy własnej z młodzieżą CKZiU.
Intensywny kontakt z językiem wzmocnił moją pewność siebie w posługiwaniu się językiem mówionym, a kontakt z innymi nauczycielami z najdalszych zakątków Europy pozwolił na wymianę doświadczeń oraz dał wzajemne pozytywne impulsy do pracy z młodzieżą w rodzimych krajach.
W dydaktyce języka niemieckiego swobodne operowanie językiem angielskim to nie tylko moda, ale wręcz niejako mus. Język niemiecki przesiąknięty jest anglicyzmami. Oba języki pochodzące z jednego pnia języków germańskich wykazują wiele podobieństw. Również podręczniki do nauki języka niemieckiego naszpikowane są wręcz słownictwem zaczerpniętym z języka angielskiego. Jest to tendencja w rozwoju języka , której nie sposób lekceważyć. W związku z powyższym pogłębienie mojej znajomości angielskiego znacznie wpłynęło na jakość prowadzonych przeze mnie lekcji, uatrakcyjniło je i uwspółcześniło. Udział w projekcie pozwolił mi także pełniej i efektywniej korzystać ze źródeł anglojęzycznych przy przygotowywaniu materiałów dla przedmiotów logistycznych i spedycyjnych. Branża TSL opiera się w głównej mierze na literaturze oraz praktyce anglojęzycznej, dlatego też swobodne operowanie tym językiem umożliwia mi lepsze połączenie wiedzy teoretycznej nauczanej w szkole z praktyką środowiska transportowo – logistycznego.
W drugim tygodniu kursu nacisk położony został na zarządzanie zespołami ludzkimi. Stosując metody grywalizacji, projektów oraz odkrycie możliwości sztucznej inteligencji AI wypracowałam metody efektywnej komunikacji wewnątrz grupy, sposoby łagodzenia napięć i konfliktów a także motywowania zespołów klasowych do wspólnych kreatywnych, innowacyjnych oraz efektywnych działań. W sferze wychowawczej kurs pomógł mi znaleźć metody zachęcenia uczniów do refleksji nad własnym zachowaniem w klasie i pozwolił nawiązywać silniejsze relacje z uczniami i ich rodzicami lub opiekunami. Po ukończonym kursie w międzynarodowym środowisku zwiększyła się moja zdolność do włączania w zespół klasowy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a także uczniów spoza obszaru Polski (przede wszystkim uczniów z Ukrainy), co zapobiegać może ewentualnym konfliktom na tle narodowościowym i kulturowym.
Projekt Erasmus plus w Dublinie był już trzecim po Ratyzbonie oraz Malcie projektem Erasmus + „Edukacja dla przyszłości – podniesienie kompetencji językowych, metodycznych i cyfrowych nauczycieli CKZiU” w którym wzięłam udział. Projekty te umożliwiają kadrze nauczycielskiej przedmiotów zawodowych realizowanie kursów językowych, metodycznych, specjalistycznych na terenie Unii Europejskiej.
Podsumowując moją przygodę z projektami Erasmus+, mogę stwierdzić, że mimo, iż znane przysłowie mówi, do trzech razy sztuka, jeśli będzie możliwość aplikowania do projektu po raz czwarty, na pewno złożę swój wniosek.
Anna Grzesińska
Nauczycielka języka niemieckiego oraz przedmiotów branży TSL