Projekt Martyny Czekały i Aleksandry Weres z CKZiU
okazał się bezkonkurencyjny
Martyna Czekała i Aleksandra Weres ze strzeleckiego CKZIU zostały laureatkami zajmując I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie na projekt gry planszowej pn. „Inżynierowie dla Niepodległej Polski”. Organizatorem konkursu była Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej w Warszawie. Przedmiotem konkursu było opracowanie koncepcji i projektu edukacyjnej gry planszowej o tematyce poświęconej historii polskiej myśli technicznej, biografii i dorobku słynnych wynalazców i konstruktorów działających w kraju i zagranicą. Łącznie do konkursu zostało zgłoszonych 46 projektów.
Zadaniem uczestników było wykonanie projektu graficznego, zasad gry, dokumentacji technicznej i prototypu gry. Przy ocenie projektów Jury Konkursowe brało pod uwagę oryginalność i pomysłowość, walory edukacyjne, zgodność z tematem, przejrzystość zasad gry, estetykę zgłoszonego projektu i dostępność materiałów. Projekt został oceniony przez profesjonalnych projektantów gier zajmujących się tą tematyką na co dzień, przedstawicieli Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz ekspertów Naczelnej Organizacji Technicznej.
Martyna i Ola zaprojektowały grę pn. „Międzywojenny Odlot”. Celem gry jest popularyzacja wiedzy na temat czterech polskich inżynierów z okresu dwudziestolecia międzywojennego, którzy przyczynili się do gwałtownego rozwoju polskiego i światowego przemysłu lotniczego: Wacława Czerwińskiego (szybowiec WWS-1 Salamandra), Antoniego Kocjana (szybowiec Orlik 3), Wsiewołoda Jakimiuka (samolot PZL.50 Jastrząb) i Zbysława Ciołkosza (samolot PZL.27). Ich innowacyjne i nowatorskie rozwiązania techniczne były na tyle wizjonerskie, że do dziś są stosowane we współczesnych szybowcach i samolotach. Gracze „Międzywojennego Odlotu” wcielają się w rolę konstruktorów. Ich celem jest zebranie wszystkich części potrzebnych do zbudowania jednej z czterech wspomnianych wyżej maszyn.
Nie było wcześniej takiej gry, która uczyłaby o tych wybitnych konstruktorach II RP. Jest zupełnie nowym produktem poruszającym tematykę polskiego lotnictwa dwudziestolecia międzywojennego. Projekt gry powstał na bazie autorskiego pomysłu uczennic. Największą trudnością dla projektantek było stworzenie czytelnych zasad gry, w których poziom losowości byłby optymalnie dobrany. Po wielu testach, przemyśleniach i poprawkach osiągnęły cel. „Międzywojenny Odlot” posiada wciągającą mechanikę i dobrze dobraną losowość, która nie ogranicza wpływu gracza na decydowanie o swoim wyborze. Gracz nie jest skazany na przypadkowość. Projektantkom udało się uniknąć tzw. efektu „śnieżnej kuli”. Polega to na tym, że gracz, który ma przewagę może więcej niż pozostali uczestnicy gry. W konsekwencji rozwija się coraz szybciej zwiększając dystans pomiędzy sobą, a innymi graczami. Taki proces może spowodować, że w pewnym momencie gra przestaje mieć sens, skoro nie da się dogonić lidera. Graczom „Międzywojennego Odlotu” to nie grozi, dzięki wprowadzeniu opcjonalnych zasad rywalizacji. Ciekawostką jest to, że nie ma kostki do gry. Gracze rozpoczynają grę od dowolnie wybranych przez siebie zwykłych pól (pola bez konsekwencji). Przemieszczają się w różnym kierunku o dowolną liczbę oczek (maksymalnie 5).
Aspekty wizualne są równie ważne co wartość merytoryczna. Na uwagę zasługuje kompozycja i estetyka wykonania projektu. Gra zachwyca przepiękną grafiką nawiązującą kolorystycznie do barw militarnych. Plansza, zwektoryzowane ilustracje inżynierów, karty, banknoty, schematy maszyn, trójwymiarowe modele maszyn, trójwymiarowy hangar z chorągwią, logo gry oraz opakowanie są przykładem wysokiej jakości wykonania i kreatywności autorek. Oryginalny projekt opakowania gry zaprojektowany własnoręcznie przez uczennice z jednej strony koresponduje z zawartością i podkreśla głównych bohaterów gry, a z drugiej zaciekawia odbiorców, zwracając przy tym na siebie uwagę pod względem estetycznym. Części maszyn, z których składa się samoloty i szybowce są dobrze spasowane, a modele dokładnie, ze szczegółami odzwierciedlają ich rzeczywiste maszyny z tamtego okresu.
Laureatki konkursu wzięły udział w uroczystej Gali Finałowej w Warszawskim Domu Technika, która odbyła się 18 maja br.. Podczas uroczystości odebrały gratulacje, nagrody i podziękowania za swój projekt. Martyna i Ola są uczennicami 3 klasy graficznej. Ten sukces świadczy o ich kreatywności, innowacyjności, twórczej odwadze i gotowości do poszukiwania nowych rozwiązań. Ich zwycięska gra stanowi świetną rozrywkę z potencjałem edukacyjnym. Organizator konkursu FSNT NOT planuje wydać grę w celach edukacyjnych. Być może już niebawem „Międzywojenny Odlot” będzie służył jako pomoc dydaktyczna w szkołach.
Szczególne podziękowania za pomoc w realizacji projektu należą się Kamilowi za wykonanie profesjonalnych planów modelarskich i Antkowi za wymyślenie świetnego tytułu gry.
Film prezentujący projekt „Międzywojenny Odlot”:
https://drive.google.com/file/d/1zYGTLqoJRqihcjRfN8BPXFT3GvhbV0AH/view?usp=sharing
Wyniki i zdjęcia z Gali Finałowej
Grzegorz Łukasik