Tak brzmi tytuł nagrodzonej pracy w jubileuszowym X Ogólnopolskim Konkursie pn. „Normalizacja i Ja”. Polski Komitet Normalizacyjny w Warszawie przyznał 3 miejsce Grzegorzowi Łukasikowi, nauczycielowi CKZiU w Strzelcach Opolskich za opracowanie scenariusza lekcji pt. „Jak normy pomagają w obliczaniu śladu węglowego?”. Hasło przewodnie tegorocznej edycji brzmiało: „Dbaj o klimat z normami”. Konkurs skierowany jest do uczniów oraz nauczycieli szkół ponadpodstawowych wszelkich typów. Autor pracy przedstawia uczniom metodologię obliczania śladu węglowego z wykorzystaniem aktualnych norm polskich i europejskich. Porusza problem wpływu światowych koncernów i korporacji na średni rozmiar emisji dwutlenku węgla generowanego przez mieszkańca Ziemi. Wyjaśnia, dlaczego indywidualny ślad węglowy może przyjąć różne wartości, podaje przykłady ograniczania go w codziennym życiu i zachęca uczniów do pogłębiania wiedzy normalizacyjnej w ochronie klimatu. Obecnie w Polsce obliczanie śladu węglowego nie jest obligatoryjne. Firmy nie mają obowiązku jego obliczania, ale należy oczekiwać, że wkrótce Unia Europejska wprowadzi powszechny obowiązek prawny. Tym bardziej, że UE postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 r. Zdaniem autora pracy transparentność informacji o tym ile dana organizacja emituje dwutlenku węgla, staje się coraz ważniejszym aspektem w świadomości ekologicznej i wizerunkowej.
W czwartek 9 czerwca 2022 roku w siedzibie PKN odbyło się podsumowanie konkursu. W spotkaniu, które odbyło się zdalnie uczestniczyli: Prezes PKN Ewa Zielińska, Dyrektor Anna Komar z Wydziału Relacji Zewnętrznych PKN, Kierownik Działu Edukacji PKN Paweł Górski oraz wszyscy laureaci konkursu, nagrodzeni uczniowie, nauczyciele i ich dyrektorzy. Uczestnicy spotkania odebrali gratulacje i podziękowania z rąk Pani Prezes Ewy Zielińskiej. Laureaci zgodnie stwierdzili, że konkurs „Normalizacja i Ja” zorganizowany już po raz dziesiąty przez Polski Komitet Normalizacyjny jest świetną promocją wiedzy normalizacyjnej wśród uczniów różnych typów szkół. Z kolei dla nauczycieli jest zachętą do wprowadzania problematyki normalizacyjnej do zajęć lekcyjnych i okazją do sprawdzenia swojej kreatywności. Zdaniem zebranych przybliżanie zagadnień normalizacyjnych młodemu pokoleniu jest bardzo ważnym obszarem kształcenia. Szczególnie dla uczniów wkraczających na rynek pracy. Jest to trudny temat, ale konieczny z punktu widzenia postępu technicznego, bezpieczeństwa ludzi i organizacji pracy.
Panu Grzegorzowi gratulujemy!