„Nauka powinna być prowadzona tak,
aby uczniowie uważali ją za cenny dar,
a nie za ciężki obowiązek”
Albert Einstein
„Inżynierowie przyszłości” to nowy ogólnopolski program dla nauczycieli i uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy pragną realizować ciekawe, ambitne i innowacyjne projekty edukacyjne z uwzględnieniem przynajmniej jednego z obszarów nauki: fizyka, chemia, energetyka, ekologia i ochrona środowiska. Uzdolniona młodzież będzie mogła wcielić się w rolę naukowca i przeprowadzić prace badawcze zgodnie z hasłem tegorocznej pilotażowej edycji programu „Nauka przez DOŚWIADCZENIE”.
W ramach Programu przeprowadzony zostanie konkurs, w którym nauczyciele z uczniami zgłaszali swoje pomysły prac badawczych. Autorzy 100 najlepszych koncepcji otrzymają dofinansowanie w postaci grantu na zakup materiałów do projektów. W gronie tych 100 najlepszych koncepcji znalazł się projekt Marka. Łączna pula nagród w konkursie to 100 000 zł.
Celem Marka jest zbudowanie prototypu w pełni odzyskiwanej, uniwersalnej, taniej rakiety zdolnej do przeprowadzania różnych eksperymentów na swoim pokładzie. Rakieta ma posiadać zdolność wynoszenia ładunków o określonej masie na wysokość około 300m przy możliwie największej wydajności i najmniejszych kosztach eksploatacji. Będzie wyposażona w czujniki służące do rejestrowania danych o locie oraz systemy umożliwiające znalezienie jej po lądowaniu oraz ma umożliwić wykonanie najróżniejszych eksperymentów np. pomiar zanieczyszczenia powietrza na danej wysokości, pomiar temperatury, ciśnienia, doświadczenia w stanie nieważkości lub przy dużych przeciążeniach.
Młodzi badacze, którzy stworzą do końca kwietnia 2024 r. najciekawsze projekty, zostaną dodatkowo nagrodzeni stypendiami, zaś ich nauczyciele nagrodami finansowymi. Twórcy najlepszych prac (uczniowie i nauczyciele) zostaną zaproszeni do udziału w I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Szkół Ponadpodstawowych, która odbędzie się w czerwcu 2024 r. w Warszawie.
Przed Markiem duże wyzwanie, dużo pracy i ciekawe doświadczenia. Czy uda mu się spełnić swoje założenia? Czy przeprowadzi zaplanowane doświadczenia? Mam nadzieję, że tak i, że program „Inżynierowie Przyszłości” w osiągnięciu tego celu mu pomoże. Powodzenia Marku!!!
Katarzyna Uchańska-Łukasik
opiekun naukowy ucznia