Uczniowie klasy drugiej Tk1 w ramach podstaw przedsiębiorczości oraz uczennice klasy pierwszej w5 na lekcji biznesu i zarządzania gościli w grudniu 2023r. panią Małgorzatę Płaszczyk-Waligórską – Powiatową Rzeczniczkę Konsumentów w Strzelcach Opolskich.
Na tych lekcjach uczniowie dowiedzieli się, jakie prawa przysługują konsumentom, jak powinien on dokumentować zakupy, na co powinien zwracać uwagę podpisując umowy i czytając gwarancję na zakupiony produkt.
Młodzież miała okazję poznać regulacje prawne dotyczące zakupów w sklepach stacjonarnych lub online. Dowiedziała się o zmianach w prawie konsumenckim, które weszły w życie w 2023r. Dzięki temu teraz już wie, jak nie wpaść w zawiłości regulaminów sklepów i inne pułapki zakupowe.
Pani Rzecznik przybliżyła również ówcześnie stosowane metody oszustw i ataków opartych o wiadomości e-mail lub SMS i uczuliła na nie. Wyjaśniła również, na czym polega jej praca. Zachęciła do korzystania z jej bezpłatnych porad konsumenckich, szczególnie w sytuacjach spornych między klientem a przedsiębiorcą. Podała mnóstwo interesujących przykładów naruszania praw konsumenta, z jakimi zetknęła się w swojej pracy i to właśnie one wzbudziły największe zainteresowanie uczniów stając się tematem dyskusji.
Na zakończenie lekcji uczniowie bezbłędnie rozwiązali test, z przyswojonej wiedzy. Ich świadomość praw konsumenta została rozbudzona i miejmy nadzieję, że przyniesie dobre efekty.
Młodzież otrzymała ulotki z adresami i telefonami do instytucji, do których można się zgłaszać w sytuacjach łamania praw konsumenta.
Danuta Dziubek-Szrajber