INŻYNIEROWIE PRZYSZŁOŚCI to nowy program oświatowy Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza skierowany do uczniów i nauczycieli liceów i techników, którzy mają pomysł na własny projekt badawczy i chcą go realizować. Autorzy 100 najlepszych koncepcji otrzymali dofinansowanie w postaci grantu wynoszącego 1000 zł. na zakup materiałów do projektów. Taki grant otrzymało dwoje uczniów CKZiU. Łączna pula nagród w konkursie to 100 000 zł. Młodzi badacze, którzy stworzą do końca kwietnia 2024 r. najciekawsze projekty, zostaną dodatkowo nagrodzeni stypendiami, zaś ich nauczyciele nagrodami finansowymi. Twórcy najlepszych prac (uczniowie i nauczyciele) zostaną zaproszeni do udziału w I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Szkół Ponadpodstawowych, która odbędzie się w czerwcu 2024 r. w Warszawie.
Czas szybko mija, a projekt badawczy laureata programu Marka Skrzypiciela z klasy 3 Ta nabiera kształtu i treści. Celem Marka było zaprojektowanie i zbudowanie prototypu w pełni odzyskiwanej, uniwersalnej, taniej rakiety zdolnej do przeprowadzania różnych eksperymentów na swoim pokładzie. Na początku Marek opracował prototyp w skali modelarskiej i zbudował go z materiałów dostępnych w domu. Saturn-T (Testowy) to mała rakieta modelarska klasy C/D. Rakieta konkursowa „Atena” ma posiadać zdolność wynoszenia ładunków o określonej masie na wysokość około 300m, przy możliwie największej wydajności i najmniejszych kosztach eksploatacji. Marek wykonał udane starty rakiety testowej.
Zgodnie z regulaminem programu, Raport Końcowy jest kluczowym elementem zakończenia drogi badawczej ucznia. Marek jest w trakcie podsumowania swojej pracy. Trzymajcie kciuki za powodzenie i otrzymanie pozytywnych wyników. Śledźcie wyniki na stronie https://www.inzynierowie-przyszlosci.pl/ i https://www.facebook.com/inzynierowieprzyszlosci.
Dodatkowo w czasie trwania programu, laureaci i ich opiekunowie mogli uczestniczyć w bardzo ciekawych i inspirujących webinariach prowadzonych między innymi przez: Piotra Pysiaka o „Efektywnym budowaniu zespołów”, prof. Krzysztofa Nowickiego, koordynatora projektów badawczych w PG o „Projektach studenckich”, dr hab. Tomasza Łojewskiego z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie o dziełach sztuki i nie tylko: „InspirujeMY! Na tropie tajemnic dzieł sztuki” czy Sławomira Prusakowskiego z SWPS o popularyzacji odkryć a sukcesie naukowym: „Czy wystarczy być odkrywcą, czyli o roli popularyzacji odkryć w osiąganiu sukcesów naukowych”?”. Webinaria dostarczyły sporo przydanej wiedzy i informacji. Dały możliwość spotkać się z ciekawymi ludźmi oraz dowiedzieć się nad jakimi projektami pracują młodzi badacze.
Trzymam kciuki za końcowy sukces Marka i już teraz zachęcam wszystkich uczniów do aplikowania i udziału w kolejnej edycji programu INŻYNIEROWIE PRZYSZŁOŚCI!!!
Katarzyna Uchańska-Łukasik